onsdag 7 november 2012

Julklappstips nr 2 - virkade tofflor!

Hej allesammans,
igår blev jag klar med mitt andra par av virkade tofflor, de blir jättevarma och mysiga!
Eftersom jag för ungefär en vecka sedan inte hade en aning om hur man virkar tofflor googlade jag upp en beskrivning som verkade bra och började virka efter den. Jag fick göra om tofflorna ett x antal gånger eftersom jag inte riktigt förstod beskrivningen, men som sagt så hade jag ju aldrig gett mig på något sånt här förut!
Beskrivningen hittade jag på: http://www.galenipyssel.com/2011/10/tofflor.html
Hur mysigt är inte detta liksom? ^^
För att göra det lite lättare för er att följa och förstå beskrivningen har jag tagit kort under den tid som jag virkade tofflorna och tänkte lägga ut dem tillsammans med beskrivningen som jag kopierat från länken som jag angav ovanför bilden. 
Till att börja med använde jag inte samma garn utan jag använde mig utav två olika, ett grått och ett blåskiftande och använde virknål nr 6, som fungerade precis lika bra :)

Virka 3lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. virka 6 fm om ringen.
Efter dessa två steg ser
det ur såhär













2. 2 fm i samma m varvet ut.
3. (1 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
4. (2 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
På denna bild har jag
virkat 24 maskar

Såhär ser den ut efter några varv
av vanliga fastmaskar














Nu har du 24 m på varvet. Om storleken verkar lagom runt foten fortsätter du att virka tills du kommer fram till själva öppningen (lite mer än halva fotens längd), annars ökar du ytterligare några m. 
Virka 24 m, vänd med en lm och förtsätt virka fm fram och tillbaka tills toffeln=fotens längd. Sy ihop baktill.

Tips:
 De två sista varven brukar jag minska ett par m/varv för att få en rundare form vid hälen, så här: 
Näst sista varvet: Virka 10 m, (2 fm tillsammans)2 ggr, 10 fm.
Sista varvet: Virka 9 m, (2 fm tillsammans)2 ggr, 9 fm. 

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar