söndag 11 november 2012

Julklappstips nr 4 - pimpade tändsticksaskar

Hallå!
I förra inlägget visade jag hur jag och min mamma hade gjort egengjorda stearinljus och till detta kaske man vill ha ett par fina tändsticksaskar :)
Man börjar med att spraya askarna, jag har valt guldfärg eftersom jag tycker att det är fint till julen. För att jag inte ska spraya på sidorna har jag tejpat dem med genomskinlig tejp som är ganska lätt att ta bort. Tejpar man med sådan tejp är risken inte så stor att man river upp sidorna när man ska lossa tejpen senare. Två lager spray brukar räcka.

Tejpade kanter

Första spraylagret

Denna spray har jag
använt mig av













Efter två lager är de guldiga och fina. Om man tycker detta är tillräckligt fint kan man låta dem vara såhär, men jag tänkte visa ytterligare en sak man kan göra så att de ser extra fina ut.
När tändsticksaskarna torkat ordentligt brukar jag klistra på olika motiv, bland annat änglar, julgranar, hjärtan o.s.v. jag har tagit hjälp av redskapen på bilden till vänster. 
Nu gäller det egentligen bara att låta fantasin flöda, gör vad du tycker är fint! Mina tändsticksaskar såg till slut ut såhär:
Av någon anledning kan jag inte vända
på bilden just nu, men ni får väl
vända på huvudet istället! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar